Boeken

 

  • 2021: Van de kat en de bel, tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs. Klik hier voor de samenvatting. U kunt de digitale versie van het proefschrift hier vinden.
  • 2017: Prestatiepijn: toetsen als boosdoeners? (samen met Gerdineke van Silfhout) in: Prestatiepijn, opvoeding en onderwijs voor een ontspannen samenleving, Kusters & Visser (red.) (ISBN 978 94 9012 021 4)
  • 2010: (S)Top Taalbeleid, handreikingen voor onderwijsmanagers
  • 2009: Werken aan TAAL, tips voor taalontwikkeling in de lessen Nederlands (Spreken en Schrijven)
  • 2008: Twee vliegen in één klap, hoe vakonderwijs effectiever wordt én bijdraagt aan taalontwikkeling
  • 2007: De Grondwet in eenvoudig Nederlands, SDU (co-auteur: Wessel Visser) (ISBN 978-90 12 12310 5)
  • 2006: Schrijven in eenvoudig Nederlands, SDU (co-auteur: Wessel Visser) (ISBN 90 12 11657 0)

Artikelen

 

  • 2024: Voor het maandblad "Van 12 tot 18" heb ik een artikel geschreven over "de staat van leesvaardigheid, hoe groot is het probleem nu eigenlijk". U kunt het artikel hier vinden.
  • 2024: Voor Didactief Online schreef ik een column "Wat te doen met de doorstroomtoetsen". U kunt de column hier vinden.
  • 2024: Voor dagblad Trouw  ben ik, samen met 2 andere deskundigen, gevraagd om commentaar te geven op de "Cito-rekentoets" 2024. U kunt het stuk hier vinden.
  • 2024: Voor het vakblad voor het voortgezet onderwijs, "Van 12 tot 18", heb ik een artikel geschreven "De staat van leesvaardigheid" over leesvaardigheidsniveaus, de toetsing ervan en de beperkte waarde. U kunt het stuk hier vinden.
  • 2024: Voor het vakblad voor het voortgezet onderwijs, "Van 12 tot 18", heb ik een recensie geschreven van het boek "De minister en de inspecteur-generaal" van oud hoofdinspecteur van het onderwijs Ferdinand Mertens. De recensie kunt u hier lezen.
  • 2024: Voor het vakblad voor het voortgezet onderwijs, "Van 12 tot 18", heb ik een artikel geschreven "Hoe we de taal opruimden". Het gaat over de oorspronkelijke bedoeling van de referentieniveaus en de geschiktheid ervan voor wat er nu mee gebeurt. U kunt het artikel hier vinden.
  • 2024: Voor het vakblad voor het voortgezet onderwijs, "Van 12 tot 18", heb ik een recensie geschreven van het boek "Leren van betekenis, de kracht van curriculair bijpraten" van Jos Geerligs met medewerking van Theo van Geffen. U kunt de recensie hier vinden.
  • 2023: Voor het Onderwijsblad ben ik geïnterviewd door J. Poortvliet over de geschiktheid van de eindtoets voor conclusies over hoe het onderwijs presteert. U kunt het artikel hier vinden.
  • 2023: Voor het vakblad voor het voortgezet onderwijs, "Van 12 tot 18", ben ik geïnterviewd door de hoofdredacteur Renske Valk. U kunt het interview "Over toetsing" hier vinden.
  • 2023: Voor het tijdschrift De Omwenteling van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid interviewde Anja Klein zeven mensen over hun wensen en inspanningen om de wereld beter te maken voor onze jongeren. Het voelt bijzonder om hiervoor gevraagd te zijn. U kunt het interview hier vinden.
  • 2023: Met Tjip de Jong heb ik na de zomervakantie een podcast opgenomen over 'wat toetst de eindtoets in het basisonderwijs eigenlijk’? Aan de hand van mooie vragen van Tjip was het ook voor mij nog eens terugkijken én vooruitkijken naar wat we nu toch moeten met die eindtoets, die nu doorstroomtoets heet maar in de basis niet anders is geworden. Het blijft ongemakkelijk. De podcast is hier terug te luisteren.
    De podcast is ook opgenomen en via YouTube terug te kijken, dat kan hier.
  • 2022: In augustus heb ik samen met drs. Renske Valk, taalkundige, onderwijsadviseur en hoofdredacteur van Van Twaalf tot Achttien, maandblad voor het voortgezet onderwijs,  een opiniestuk geschreven Red de taal van de koetsenmaker. Dit stuk kunt u hier vinden.
  • 2022: Dit voorjaar is een rapport van de Taalunie verschenen waarin de contouren worden verkend voor zinvol centraal toetsen. Ik heb hier aan mee mogen werken. De Taalunie heeft taalcompetent als uitgangspunt genomen en verkend hoe toetsing in dienst kan staan daarvan. Het rapport is hier te downloaden.
  • 2022: Donderdag 21 april zat ik van vijf tot zes live in de studio van radio 1 in het programma Vroeg! Over de eindtoets. Er is een podcast van het programma gemaakt. De podcast is hier terug te luisteren.
  • 2022: Woensdag 13 april heb ik samen met Paul Frissen bij het NIVOZ een lezing mogen houden over de eindtoets. U kunt er hier meer over lezen.
  • 2022: Vrijdagavond 4 maart ging in de Balie de korte docu in première ‘Iedereen is leerling’ gemaakt door Maarten Stuifbergen, Tjeerd Dijkstra en Youri van der Starre. Het was een plezier met deze filmmakers te spreken en nu te zien hoe zij in hun docu het wedstrijddenken zoals dat met toetsing wordt gestimuleerd een plek hebben gegeven in hun film. De docu kunt u via deze link zien.
  • 2022: In het tijdschrift De Psycholoog ruim aandacht voor het validiteitsvraagstuk van de eindtoets basisonderwijs. Vanuit de psychometrie en de testpsychologie is er kritiek op mijn proefschrift waar ik op reageer en waar vervolgens weer een reactie op komt. Dank aan de redactie van het tijdschrift om aan deze belangrijke discussie over validiteit van de eindtoets in relatie tot het vraagstuk van selectie en tot het vraagstuk van kwaliteit van onderwijs een platform te bieden. U kunt alle drie de artikelen hier lezen.
    • 2021: Tijdens de afsluitende bijeenkomst van de Human serie Klassen heb ik een column mogen voorlezen. Deze kunt u hier vinden.
    • 2021: Het maandblad 'Van 12 tot 18' heeft een artikel over mijn proefschrift gepubliceerd, 'De toekomst van kinderen willen voorspellen is hen opsluiten in het verleden', dit kunt u hier lezen.
    • 2021: Vrij Nederland heeft 19 april een interview gepubliceerd, "De eindtoets op basisscholen werkt ongelijkheid in de hand, stelt deze toetsexpert". U kunt het stuk hier lezen.
    • 2019: Taaldilemma's op Curaçao, Van Twaalf tot Achttien, https://www.van12tot18.nl/taaldilemma-s-op-curacao
    • 2018: Selecteren, we willen het niet maar we doen het voortdurend, in: Van Twaalf tot Achttien, https://www.van12tot18.nl/selecteren-we-willen-het-niet-maar-we-doen-het-voortdurend
    • 2016: Van rangschikken groei je niet https://onderzoekonderwijs.net/2016/09/21/van-rangschikken-groei-je-niet/ 
    • 2015: Adaptief toetsen genuanceerd, in Toets!5 https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-5-bureau-ice/page/18-19
    • 2015: Waar ligt de cesuur? Een masterclass, in Toets! 4 https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-4-bureau-ice/page/24-25 
    • 2015: Feedback je wijzer!, in Toets!3 https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-3-bureau-ice/page/28-29
    • 2014: Het belang van een goed beoordelingsmodel, in Toets!2 (co-auteur  Aniek Geelen), https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-2-bureau-ice/page/32-33